Direct naar de inhoud van deze pagina

Vrijwilligersverzekering

Gemeente Helmond heeft voor vrijwilligers en mantelzorgers een collectieve vrijwilligersverzekering afgesloten. Aanmelding of registratie is niet nodig. Er is geen eigen risico en maatschappelijke stagiaires vallen ook onder de vrijwilligersverzekering.

Bij Centraal Beheer is de VNG-Vrijwilligerspolis met uitgebreide dekking afgesloten. De vrijwilligersverzekering bestaat uit twee pakketten: de Basispolis en de Pluspolis. De Basispolis omvat een ongevallen-, persoonlijke eigendommen- en aansprakelijkheidsverzekering voor vrijwilligers. De Pluspolis bestaat uit een (verkeers)aansprakelijkheidsverzekering voor rechtspersonen en een bestuurdersaansprakelijkheid- en rechtsbijstandverzekering voor vrijwilligers. Samen bieden deze pakketten een ruime dekking, op de website van gemeente Helmond is dit dekkingsoverzicht terug te vinden.

Op de verzekering kan gratis een beroep worden gedaan voor vrijwilligers, maatschappelijke stagiaires, deelnemers van het Stadsleerbedrijf en mantelzorgers. Voor de exacte voorwaarden verwijzen we je graag door naar de Brochure Vrijwilligersverzekering en Voorwaarden Vrijwilligersverzekering. Deze documenten zijn terug te vinden op het digitale loket van Gemeente Helmond: https://www.helmond.nl/producten/Vrijwilligersverzekering

Let op: deze verzekering is een aanvulling op je eigen verzekering. De eigen verzekering gaat altijd voor. Dit noemen we een secundaire dekking. Deze secundaire dekking geldt voor alle verzekeringen, behalve voor de ongevallenverzekering.

In geval van schade kun je een claim indienen door het schade-aangifteformulier in te vullen en op te sturen naar de gemeente. De gemeente zendt de claim naar verzekeraar Centraal Beheer Achmea. De schade wordt rechtstreeks door Centraal Beheer met de benadeelde afgewikkeld. Algemene vragen over de VNG Vrijwilligerspolis of vragen over de stand van zaken rondom de afhandeling van een schade kunnen rechtstreeks aan Centraal Beheer worden gesteld, tel. (055) 579 81 64 of e-mail overheid.support@centraalbeheer.nl. De gemeente krijgt bericht over hoe de claim is afgehandeld. De gemeente kan de gegevens nagaan bij de vereniging of organisatie om te controleren of iemand terecht een claim indient.

Kijk voor meer informatie en de voorwaarden op het Digitale loket van Gemeente Helmond.